Skip to content

Tävlingsdirektiv


 

ALLMÄNNA DIREKTIV

REGLER

Tävlingen följer Finlands Orienteringsförbunds regler och arrangörernas anvisningar. Tävlingen arrangeras av IF Minken, Nykarleby stad och Skolidrottsförbundet. De slutgiltiga tävlingsdirektiven finns tillgängliga på arrangörernas hemsida och på tävlingscentralens anslagstavla på fredag (6.7.) morgon.

 

TÄVLINGSCENTRAL, FÖRENINGSTÄLT OCH VIMPLAR

Som tävlingscentral fungerar Skogsvallens idrottsplan, Idrottsvägen 3, 66900 Nykarleby.

I Tävlingscentralen finns info, toaletter (Bajamaja), första hjälpen, anslagstavla samt en kiosk. Betalning i tävlingscentralen kan göras med kort, kontanter och MobilePay. Tävlingen kan följas från läktaren vid sidan av banan. Område för föreningstält finns tillgängligt, och tält får endast sättas upp på avsedda platser. Vimplar får sättas upp på området för föreningstält och bakom idrottsplanens läktare.

Omklädningsrum, duschar och toaletter finns i Stjärnhallen. Vid TC finns också möjlighet till tvätt av utrustning.

Observera! Det är inte tillåtet att gå in i Stjärnhallen med orienteringsskor!

Se separat karta över tävlingscentralen.
Fredag
Lördag

Tävlingsområdet är rök- och alkoholfritt.

TRAFIKINSTRUKTIONER OCH PARKERING

Väganvisningar börjar från korsningen Bankgatan-Topeliusesplanaden för dem som kommer från norr, och från korsningarna Ytterjeppovägen-Jutasvägen för dem som kommer från söder och öster. Avståndet från parkeringen till tävlingscentralen är cirka 200 m.

Observera! Alla bussar ska köra via korsningen Ytterjeppovägen-Jutasvägen.

 

INKVARTERING

Inkvartering sker i Zachariasskolan, Seminariegatan 28, 66900 Nykarleby.

Skolinkvarteringen är öppen torsdag 5.9 kl. 18:00 – lördag 7.9 kl. 14:00.

Endast de med tävlingsarmband har tillgång till inkvarteringen.

Varje ansvarig ska se till att inkvarteringsinformationen innehåller namn på alla som bor i skolan. Det är inte tillåtet att gå in i klassrummen med skor. Tystnad börjar kl. 23 båda kvällarna. Klassrummen ska vara tömda på utrustning och städade senast lördagen den 7.9 kl. 11. Det är inte tillåtet att gå inomhus med orienteringsskor. Efter tävlingen ska all lös smuts på orienteringskläderna tas bort innan man går till inkvarteringsskolan. Tvättplats för utrustning finns i tävlingscentralen.

Mer information finns i inkvarteringsinstruktionerna.

Observera att skolan har en vanlig skoldag på fredagen.

INFO

Informationen är öppen:

  • Skolinkvarteringen Zachariasskolan, Seminariegatan 28:
    Torsdag 5.9 kl. 18.00–21.00
  • Tävlingscentralen Stjärnhallen, Idrottsvägen 1:
    Fredag 6.9 kl. 9.00–15.30
    Lördag 7.9 kl. 8.00–15.00

Förbeställda matbiljetter och inkvarteringsarmband finns i materialkuvert, som kan hämtas från informationen. Kuverten delas ut enligt anmälarens namn, inte kommunvis.

Observera informationens öppettider och plats!

Startnummer kan hämtas från tävlingscentralens information enligt följande:

  • Fredag 6.9 från kl. 9.30, endast för fredagens startnummer.
  • Lördag 7.9 från kl. 8.30 stafettnummer, lagvis.

Startnummer delas inte ut i inkvarteringsinformationen!

Fredagens individuella startnummer finns i mappar nära informationen, där man själv kan hämta dem. Lördagens startnummer hämtas lagvis från informationen.

STARTNUMMER, EMIT-KONTROLLAPPAR OCH KONTROLLANGIVELSER

Individuella startnummer finns tillgängliga nära tävlingscentralens information. Tävlingsdeltagaren fäster sitt nummer på framsidan av tävlingströjan med säkerhetsnålar. Arrangören tillhandahåller inte säkerhetsnålar. EMIT-kontrollappar finns vid starten.

Kontrollangivelserna är tryckta på kartorna. I RR-klasserna används inga kontrollangivelser.

Stafettlagens startnummer hämtas lagvis från informationen från och med lördagen kl. 8:30.

MODELLKONTROLL, NOLLSTÄMPEL, STÄMPELSYSTEM, KONTROLLER OCH EMIT-KORT

EMIT-stämplingssystem används i tävlingen. Kontrollerna är markerade med orange-vita skärmar. Modellkontroller och nollstämpel finns vid infopålen. Varje tävlande måste ha ett personligt EMIT-kort. Kontrollera ditt EMIT-nummer i startlistan och anmäl eventuella ändringar till informationen. Ändringar av EMIT-kort kan anmälas i förväg fram till torsdagen den 5.9 kl. 18 via länken på resultatsidan. Därefter anmäls eventuella EMIT-ändringar till informationen, kostnad 2 euro/st.

Samma EMIT-kort kan endast användas en gång i den individuella tävlingen och en gång i stafetten. EMIT-kortets funktion kan kontrolleras vid nollstämpeln bredvid infopålen. Tävlingsdeltagare med ett icke fungerande EMIT-kort får inte starta. Arrangören hyr ut EMIT-kort till en kostnad av 5 euro/kort i informationen. Arrangören har reserverat ett hyres-EMIT-kort för varje person som inte har anmält ett EMIT-nummer. Hyreskort ska returneras till tävlingscentralens information senast lördag 6.9 kl. 15.00. För ett icke återlämnat eller skadat EMIT-kort debiteras 75 euro.

Tävlingsdeltagare med EMIT-kort med display bör notera att kontrollens EMIT-kod inte nödvändigtvis motsvarar koden på EMIT-kortet.

KARTA

Kartan är sexfärgad, Måns Åkerblom, uppdaterad av Mattias Gripenberg 8/2024. Kartans skala för klasserna H/D13 och äldre är 1:10 000 / ekvidistans 2,5 m. För H/D12, RR- och TR-banorna är skalan 1:7500 / ekvidistans 2,5 m.

Kartans storlek är A4 för klasserna HD9RR – HD15 och A3 för HD16-HD20. Kartan är i plastfodral.

I stafetten är kartans skala 1:7500 i E-klassen och 1:10000 i de övriga klasserna. Kartans storlek är A4.

TÄVLINGSTERRÄNG

Se separata uttalanden från banläggarna och kontrollanten.
Banläggarnas uttalande
Kontrollantens uttalande

I terrängen finns en frisbeegolfbana, korgarna är markerade på kartan med en svart cirkel och tee-området med ett svart X.

KLL kilpailuohjeen kilpailumaastokuva

 

FÖRBJUDNA OMRÅDEN

Gårdsområden markerade i grönt och områden som är förbjudna för orientering är markerade i enlighet med orienteringsreglerna.

 

TÄVLINGSKLÄDER

Tävlande ska bära lämpliga tävlingskläder. Bilder och texter på tävlingskläderna ska vara anständiga och får inte överskrida gränsen för god smak. Dessa regler gäller både den individuella tävlingen och stafetten.

 

RESULTAT

Resultaten från tävlingen finns tillgängliga online på tävlingswebbplatsen. Resultaten publiceras också på Skolidrottsförbundets webbplats efter tävlingarna.

 

FOTOGRAFERING

Arrangören kommer att ta bilder under tävlingen och publicera videomaterial. I ett offentligt evenemang som denna tävling får bilder tas och publiceras. Om du inte vill att den tävlande ska fotograferas, vänligen informera tävlingsledaren om detta via mail. Ange kuvauskielto som rubrik.

 

MÅLTIDER

Frukost, middag och kvällsmål serveras i skolmatsalen i Zachariasskolan. Lunchen serveras i Stjärnhallen vid tävlingscentralen.
Matbiljetter kan köpas i informationen. Betalning i informationen kan göras med bankkort, kontanter eller MobilePay. Lunchen kan även betalas vid lunchserveringen, då kan man betala med kort eller MobilePay, men inte kontanter.

 

DISKO

Tävlingsdiskot hålls fredagen den 6.9 i Stjärnhallen kl. 19.00-21.00.

Endast de med tävlingsarmband har tillträde till diskot.


 

INDIVIDUELL TÄVLING, FREDAG 6.9.2024

Sträckor, banlängder, antal kontroller, start och pristagare

Damer, flickor

Klass Sträcka Kontr. Start Pristagare
D20 5,2 km 12 1 8
D17 5,0 km 12 1 8
D16 4,2 km 11 1 8
D15 3,7 km 9 1 8
D14 3,5 km 10 1 8
D13 2,5 km 8 1 12
D12 2,6 km 7 1 12
D11TR 1,9 km 7 2 12
D10RR 1,8/2,4 km 7 2 12
D9RR 1,5/1,9 km 7 2 12

 

Herrar, pojkar

Klass Sträcka Kontr. Start Pristagare
H20 6,3 km 13 1 8
H17 5,2 km 12 1 8
H16 5,0 km 10 1 8
H15 4,0 km 10 1 8
H14 3,7 km 9 1 8
H13 2,6 km 8 1 12
H12 2,5 km 7 1 12
H11TR 1,9 km 7 2 12
H10RR 1,8/2,4 km 7 2 12
H9RR 1,5/1,9 km 7 2 12

Barn med särskilda behov genomför banan i sin åldersklass med hjälp om det behövs. De får egna klasser i resultatlistan och belönas med ett hederspris. Meddela arrangörerna om barn med särskilda behov direkt till tävlingsledaren.

 

START

Första starten i den individuella tävlingen är fredagen den 6.9 kl. 11.00. Startlistorna är tillgängliga på tävlingswebbplatsen onsdagen den 4.9. Det finns två olika starter, båda längs samma snitsling. Avståndet till Start 1 är: 1100 m och till Start 2: 900 m. Toaletter finns längs snitslingen cirka 300 m före Start 2.

Båda starterna följer samma vita OP snitsling som börjar vid infopålen. Följ vägen och var försiktig, använd vägens högra sida. Kontrollera skyltningen med startnumret för att säkerställa att du går till rätt start. Det är förbjudet att avvika från snitslingen.

 

STARTPROCEDUR VID START 1

H12-H20 / D12-D20

  • 5 minuter före start: Tävlingsdeltagaren kallas till startfållan.
  • 4 minuter före start: Startnumret kontrolleras.
  • 3 minuter före start: Nollning av EMIT-kort och kontroll av EMIT-nummer.
  • 2 minuter före start: Modellkartan är synlig. För klasserna H/D12 är K-punkten markerad på modellkartan.
  • 1 minut före start: Klasserna H/D12, H/D13 och H/D14 får ta kartan från en hink. Övriga klasser går till sin karta. Hinken är märkt med klassens beteckning. Kartan får tas först vid startögonblicket. Tävlingsdeltagaren ansvarar för att ta rätt karta. Från starten finns snitsling till K-punkten.

Försenade tävlande anmäler sig till startpersonalen, som kontrollerar tävlingsdeltagarens uppgifter, nollar EMIT-kortet och ger starttillstånd.

 

STARTPROCEDUR VID START 2

H11TR/D11TR, H10RR/D10RR, H9RR/D9RR

  • 5 minuter före start: Tävlingsdeltagaren kallas till startfållan. Modellkarta med banorna visas.
  • 4 minuter före start: Startnumret kontrolleras.
  • 3 minuter före start: Nollning av EMIT-kort och kontroll av EMIT-nummer.
  • 2 minuter före start: RR-klasserna får kartan och kan få vägledning om så önskas. För TR-klasserna visas kartan med banan.
  • 1 minut före start: RR-klassen kan bekanta sig med sin bana. TR-klassen tar sin karta från hinken och kan bekanta sig med banan. Hinkarna är märkta med klassbeteckning.

K-punkten är vid startpunkten. Försenade tävlande anmäler sig till startpersonalen, som kontrollerar tävlingsdeltagarens uppgifter, nollar EMIT-kortet och ger starttillstånd.

 

SÄRSKILDA INSTRUKTIONER FÖR RR- OCH TR-KLASSERNA

RR-orientering (Rastireitti)

På RR-banor (Rastireitti) är rutten markerad på kartan med en enhetlig linje och kontrollerna finns längs denna. Rutten för RR-banorna är markerad i terrängen med ett sammanhängande plastband. Det är tillåtet att avvika från bandet. Kontrollerna motsvarar modellkontrollen, och RR1, RR2, osv. står på varje sida av kontrollskärmarna. Kontrollernas stämpelplatta har också denna kod. Kontrollerna måste stämplas i rätt ordning. Två olika RR-banor används, de startar i olika riktningar från starten och sammanstrålar vid fjärde kontrollen (RR4). En handledare finns på plats. Slutdelen av båda RR-banorna är densamma. För H/D9RR-klasserna är plastbandet VITT hela vägen. För H/D10RR-klasserna är plastbandet GULT-VITT i början och sedan VITT på slutet där banorna går samman.

På kartan är RR-banans rutt markerad med en orange linje. Rutten för respektive klass är markerad med en heldragen linje, och rutten som används av den andra klassen i början är markerad med en streckad linje. Deltagarna i RR-klasserna diskvalificeras inte på grund av en saknad kontrollstämpel, utan en tilläggstid på 10 minuter per saknad stämpel läggs till tävlandens tid.

 

TR-orientering (Tukireitti)

TR-banan (Tukireitti) använder vägledning från båda RR-banorna. Plastbandets färg är GULT-VITT och VITT beroende på vägvalen i början. På slutet, där banorna går samman, är färgen VIT. På kartan är rutten markerade med en orange heldragen linje. Kontrollerna är lite avskilda från rutten och har vanliga nummerkoder. Kontrollera nummerkoderna i kontrollangivelsen.

 

KONTROLLER

Kontrollerna är markerade i terrängen med orange-vita skärmar. Kontrollerna kan ibland vara nära varandra i terrängen. Kom ihåg att kontrollera koden!

Online-kontroller används på fredag och lördag. Modellkontrollen finns i tävlingscentralen, där det också är möjligt att testa om EMIT-kortet fungerar.

 

KONTROLLANGIVELSER

Kontrollangivleserna är tryckta på kartan. Det finns inga lösa kontrollangivelser. Tävlingsdeltagare med EMIT-kort med display bör notera att stämpelkontrollens EMIT-kod inte nödvändigtvis motsvarar den som syns på EMIT-kortet.

 

SISTA KONTROLLEN

Den sista kontrollen är densamma för alla tävlande. Vid den sista kontrollen finns flera stämplingsenheter, en med RR-kod och andra med nummerkod. Du kan stämpla vid vilken som helst av stämplingsenheterna.

 

MÅL

Från den sista kontrollen till målet finns en sammanhängande snitsling. Vid mållinjen görs stämplingen, som bestämmer tävlandens måltid. Efter målstämplingen går tävlanden till stämpelkontrollstationen, där EMIT-kortet läses av. En tävlande som fått en diskvalificeringsrekommendation fortsätter direkt till klagomuren för att reda ut saken. RR-klasserna diskvalificeras inte på grund av saknade stämplar, utan varje saknad stämpel ger en tilläggstid på 10 minuter.

I den individuella tävlingen samlas inte kartorna in. Enligt orienteringsreglerna får tävlande inte visa sin tävlingskarta och bana för andra tävlande före sista starttiden. Det är absolut förbjudet att visa sin karta för tävlande som ännu inte startat. Målet stänger kl. 15.30.

 

AVBRYTA TÄVLINGEN

En tävlande som avbryter tävlingen går genom målet och stämplar vid målstämpeln som vanligt. Det är absolut nödvändigt att anmäla sig vid målet om man avbryter tävlingen.

 

PRISUTDELNING

De bästa i varje klass belönas med Skolidrottsförbundets mästerskapsmedaljer, och de tre bästa med hederspriser. Prisutdelningen för den individuella tävlingen hålls i Stjärnhallen från kl. 15.30, med de yngsta först. Pristagarna ombeds vara på plats i god tid för att organisera sig.


 

STAFETTÄVLING, LÖRDAG 7.9.2024

Klasser, banlängder och antal pristagare

Klass Sträcka km Gaffling Pristagare
A H/D13 2,4 ja 6
B H/D15 3,0-3,1 ja 6
C H/D20 4,6-4,7 ja 6
D Blandklass 2,8/2,4/4,3 ja, sträcka 1 och 3 6
E H/D10RR 1,7/2,5 nej 6
E H/D11TR 1,9 nej  

 

KLASSINDELNING

  • A-klassen H/D13: Deltagare födda 2011 eller senare (13 år eller yngre under 2024).
  • B-klassen H/D15: Deltagare födda 2009 eller senare (15 år eller yngre under 2024).
  • C-klassen H/D20: Deltagare födda 2004 eller senare (20 år eller yngre under 2024).
  • D-klassen: Ett lag består av en deltagare från varje av följande klasser: A, B och C. Löpordning: B/A/C.
  • E-klassen: 1 och 2 sträckan för H/D10RR (födda 2014 eller senare), 3 sträckan för H/D11TR (födda 2013 eller senare).

I stafetten kan en yngre deltagare tävla i en äldre klass.

 

GAFFLING

I stafetten har klasserna A–D gaffling. I A-C-klassen finns gaffling på varje sträcka. I D-klassen är den andra sträckan (A-klassen) en ogafflad sträcka. På första sträckan (B-klassen) och tredje sträckan (C-klassen) finns gaffling. Kontrollerna är tätt placerade i terrängen, så det är viktigt att fokusera på sin egen orientering.

 

ANMÄLAN OM LAGUPPSTÄLLNING

Alla lag skall anmäla laguppställning för stafetten senast fredag 6.9. kl. 18.00 via länken på resultatsidan. (finns)

Stafettlagen består av elever från samma kommuns skolor och utbildningsinstitutioner. Ett lag består av tre tävlande, där minst en måste vara en flicka och en pojke. Kombinationslag från olika kommuner tävlar utanför den officiella tävlingen.

För de som saknar lag finns en orienteringsbank. Man kan anmäla sig till orienteringsbanken i förväg via e-post till tävlingsledaren eller på plats till infon senast 6.9 kl. 15:00, efter det bildas lag av löparna tillgängliga i banken. Deltagaravgiften är 10 € per löpare i lag skapade av arrangören och betalas i infon. Lag kan också anmäla behov av en stafettlöpare till orienteringsbanken.

 

STARTNUMMER OCH EMIT-KONTROLLAPPAR

Startnummer hämtas från informationen i tävlingscentralen på lördagen från kl. 8.30, lagvis. Startnumren har en sträckbeteckning. På första sträckan är startnumrets bakgrund vit, på andra sträckan blå och på tredje sträckan gul. Varje tävlande använder ett personligt EMIT-kort. Varje tävlande skriver sitt lags nummer och sträcka på EMIT-kontrollappen. EMIT-kortet behöver inte föranmälas, utan registreras när man går in i växlingsområdet.

 

KONTROLLBESKRIVNINGAR

Kontrollbeskrivningar är tryckta på kartan. Bantryckningen innehåller kontrollernas ordningsnummer, men inga kontrollkoder är tryckta efter kontrollnumret. Kontrollkoderna finns endast i kontrollbeskrivningarna. Tävlingsdeltagare med EMIT-kort med display bör notera att stämpelkontrollens EMIT-kod inte nödvändigtvis motsvarar kontrollkoden.

 

START

Starten sker från tävlingscentralen med olika starttider från kl. 10.00:

  • 10.00 E-serien (1 och 2 sträckan H/D10RR, 3 sträckan H/D11TR)
  • 11.00 C-serien H/D20
  • 11.05 A-serien H/D13
  • 11.40 B-serien H/D15
  • 11.45 D-klassen blandserie (B/A/C)

Man får tillträde till startområdet 20 minuter före sin start, och måste gå in via den särskilda ingången vid startplatsen. Vid inläsningen scannas startnumrets streckkod och EMIT-kortet läses av.

Efter inläsningen får man inte lämna startområdet. Modellkartor finns i startområdet. 5 minuter före start ställer man sig på startlinjen enligt funktionärernas anvisningar.

1 minut före start får tävlande i E-klassen se på kartan enligt speakerns anvisningar.

Speakern ger startsignalen.

 

VÄXLING

Ingång till växlingsområdet sker via inläsningen. Modellkartor finns i växlingsområdet. Från den sista kontrollen leder en vägledning till växling och mål. Den tävlande som kommer till växlingen stämplar vid växlingsstämplaren (sträckans målkontroll), lämnar sin karta till en funktionär, går till kartstället, tar sitt lags karta för nästa sträcka och lämnar över den till nästa löpare. Kartorna är i stället och märkta med lagets nummer och sträckbeteckning.

Den startande tävlanden ska kontrollera att hen har tagit rätt karta. Om en tävlande tar fel karta får laget fortsätta, men blir utan resultat. Tävlingsdeltagare vars karta tagits av någon annan ska anmäla det till funktionären vid kartutdelningen. Den tävlande får en ny karta, men tidstappet kompenseras inte. Diskvalificerade lag får fortsätta stafetten till slut. Tävlingsdeltagare som lämnar växlingsområdet går genom stämpelkontrollen. Efter växlingsstämplingen lämnas tävlingskartan direkt till funktionären. I stafetten samlas kartorna in tills alla ankarlöpare i de ledande lagen har gett sig iväg. Tävlingskartorna lämnas ut till tävlande enligt startnumret enligt speakerns anvisningar.

En demonstrationsväxling visas före första starten kl. 9.35.

 

SÄRSKILDA INSTRUKTIONER FÖR E-KLASSEN

Snitslingen är markerad i terrängen med ett sammanhängande VITT band. Alla sträckor har vägledning till K-punkten. Vuxna kan instruera en RR-löpare vid vägledningsstationen som finns längs startsnitslingen strax utanför idrottsplanen.

 

MÅL

Ankarlöpare stämplar vid målet som övriga sträckor. Medaljplaceringarna avgörs av måldomaren vid mållinjen, men övriga placeringar avgörs av målstämplingen. Den tävlande som lämnar målet går genom stämpelkontrollen och lämnar sin karta till funktionären.

 

OMSTART

En eventuell omstart sker efter att alla klasser har startat, enligt tävlingsspeakerens anvisning (efter kl. 13.00).

 

PRISUTDELNING FÖR STAFETTEN

Priser för stafetten delas ut vid tävlingscentralen enligt en separat tidtabell.

Tävlingsinstruktionerna kan kompletteras och förtydligas vid behov. De slutgiltiga tävlingsinstruktionerna publiceras på tävlingscentralens anslagstavla och på webbplatsen.

Lycka till i tävlingarna!

 

ORGANISATION 

Tävlingsledare Nina Sundberg 0503489910, nina.sundberg@multi.fi

Organisationskommitténs ordförande Tomas Wikblom 0503446529, tomas.wikblom@sagafurs.com

Tävlingens beskyddare Fredric Portin

Speaker Kaj Kunnas och Fredric Portin

Resultatservice Risto Kivinen ResultFellows

Info Bettina Wikblom

Traffikarrangemang Jorma Malinen

Tävlingscentralen Roger Nynäs, Johan Granlund

Inkvartering Johan Willman, Göran Holm

Första Hjälp Tomas Hjerpe, Pernilla Wik

Banläggare: Peter Kronholm HD 12-20, Mattias Gripenberg RR- och TR-banor och Kaj Grön stafetter A-D klasserna

Bankontrollant Stefan Nynäs

TA Arto Puro-Aho

KLL Virpi Hautamäki 0452386313

 

Tävlingsjury:  

Ordförande: Sari Huuhka 0447701411

Idrottarmedlem: Elias Pöytäkangas 0449725574

Medlem: Jukka Aho 0504744930